Hur du kan boosta immunförsvaret

Så kan du boosta ditt immunförsvar

Vårt immunförsvaret har varit ett hett ämne, inte minst under pandemin. Människor är intresserade av att boosta sitt immunförsvar för ett friskare liv.

Frågor som vad immunförsvaret består av, och om och hur du kan påverka ditt immunförsvar diskuteras i många sammanhang. I dag är forskarna överens om att det finns celler i våra tarmar som deltar i immunförsvaret. Bakteriesammansättningen i vår tarmflora anses vara en viktig del i sammanhanget. Tarmslemhinnan utgör det absolut största organet i vår kropp. Man räknar med att det finns ungefär 800 olika typer av bakterier i vår tarmflora.

Åldrandet och immunförsvaret

Åldrandet och immunförsvaret

Alla celler i kroppen är beroende av näring för att fungera optimalt. Ju äldre vi blir desto svårare har vi att tillgodogöra oss de olika näringsämnena i maten.

Därav är det ännu mer viktigt att äldre människor äter en välbalanserad kost med näringstäta livsmedel. Kroppens celler har också svårare att reparera sig när vi blir äldre. Detta är ännu ett skäl att var noga med att vara noga med kosten, speciellt när vi är äldre.

Hur du själv kan stärka immunförsvaret

Genom en sund livsstil med bra mat, motion och utevistelse har du en bra grund för att stärka immunförsvaret. Att låta bli att röka, undvika för stora mängder alkohol och se till att sova tillräckligt kan optimera förutsättningarna för ett långt och friskt liv.

C vitamin och immunförsvar

C vitamin och immunförsvar

Vitamin C spelar en viktig roll när vi bildar antikroppar. Antikroppar har en betydelsefull funktion i immunförsvaret.

Även kroppens övriga celler får ett skydd av C-vitamin. Många menar att du tillfrisknar snabbare om du ser till att få i dig ordentligt med C-vitamin. C vitamin immunförsvar och sårläkning kan också ha ett samband. Vid till exempel syn-operationer, rekommenderas att ta ett tillskott av c-vitamin för en snabbare läkning av hornhinnan.

Vitaminer immunförsvar och hälsa

D vitamin immunförsvar och mindre risk för infektioner. Ett dåligt immunförsvar kan bero på D-vitaminbrist. Vi tillgodogör oss D-vitamin genom huden då vi vistas i solen. Som tur är behöver vi bara vistas med bar hud i solen under 15 – 20 minuter för att nå upp till normala nivåer av D-vitamin. Vitaminer för immunförsvaret kan man som D-vitamin ta tillskott av under den mörka årstiden för att det är bra för immunförsvaret.

Stärka immunförsvaret mat och livsstil

Stärka immunförsvaret mat och livsstil

Mat för immunförsvaret är i princip alla färgglada grönsaker, bär och frukter. Fet fisk och ägg är bra exempel på livsmedel med högt innehåll av d vitamin. En varierad kost är bra och ett minimum av sötsaker.

För att bygga upp immunförsvaret behöver vi utsättas för infektioner som barn. Fram till tre års ålder har vi inte ett tillräckligt immunförsvar, men med åren bygger vi upp ett försvar. I skolåldern brukar de flesta barn ha ett tillräckligt skydd och klarar av några förkylningar per år. Barn behöver bra närings- och energität mat för att utvecklas och må bra. Det är ett väldigt litet utrymme för så kallade tomma kalorier för ett mindre barn.

De vita blodkropparna

En infektion gör att man kan öka vita blodkroppar. Detta är ett förväntat försvar och en mycket viktig del i vårt försvar mot infektioner. Hur får man fler vita blodkroppar, utan att vara infekterad? Det finns ingen genväg för att öka vita blodkroppar i blodet, men genom en välbalanserad kost och i vissa fall kosttillskott kan vi förbättra immunförsvaret.

Mat som stärker immunförsvaret

Mat som stärker immunförsvaret

Om du äter grönsaker, bär och frukter får du i dig både olika vitaminer men också antioxidanter. Antioxidanter skyddar cellerna i kroppen mot så kallade fria syreradikaler. Livsmedel med starka färger som till exempel:

  • svarta vinbär
  • körsbär
  • blåbär
  • jordgubbar
  • hallon
  • tranbär
  • avokado
  • röd paprika
  • spenat
  • broccoli

Det finns många andra exempel på naturligt färgstarka livsmedel, som anses ha en god påverkan på vårt immunförsvar och vår hälsa. Fet fisk och en del skaldjur är också nyttigt att variera kosten med. Kött är ett bra proteintillskott men kan ersättas med till exempel baljväxter. Bönor och linser är baljväxter som är rika på protein men innehåller också mycket fibrer som är bra för tarmhälsan.

Stärka immunförsvaret kosttillskott eller mat

Kosttillskott kan vara bra när maten inte täcker behovet av viktiga näringsämnen. Det finns tillfällen i livet då kroppen utsätts för extra stress och näringsbehovet kan öka. Det kan vara vid graviditet, efter operationer, olika sjukdomstillstånd eller andra stresstillstånd.

Tidvis kan aptiten försämras och för att inte riskera de sjukdomar eller symtom som kan uppstå, kan det var lämpligt med olika kosttillskott. Det kan också finnas anledning att genom blodprov analysera om det finns bristtillstånd och i så fall vilka. Upptäcker man en brist, finns det möjligheter att komplettera kosten för att slippa symtom som kan uppstå.

Boosta immunförsvaret

En sund livsstil med bra mat och tillräckligt med motion kan räcka för att behålla en god hälsa. Perioder i livet kan man behöva boosta immunförsvaret på olika sätt med olika typer av kosttillskott.

0 Shares:
Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kan också gilla